Synfig

Введение

Synfig, как и большинство других программ, размещает всё содержимое вашего рисунка на слоях. Тем не менее, эти слои отличаются от тех, с которыми, возможно, некоторые привыкли иметь дело в других программах. Основных отличий два:

  1. Слой как правило представляет из себя один единственный объект — область, контур, импортированное изображение в формате JPEG и т.п. Не стоит этого пугаться, просто думайте о слоях в Synfig не как о слоях в привычном смысле слова, а как о списке объектов. Это обеспечивает большие возможности и контроль над рисунком. Несколько сотен слоёв в одном фрагменте анимации — обычное дело. Средства программы позволяют организовать их в виде иерархической структуры, чтобы у нас у всех крыша не поехала от попыток разобраться в этой куче.
  2. Слой может не только отображать своё содержимое поверх низлежащих слоёв, но также искажать и/или модифицировать их тем или иным образом. В этом плане слои в Synfig играют ту же роль, какую играют фильтры в программах Adobe Photoshop и GIMP (http://www.gimp.org/). Например, у нас есть в распоряжении слой размывания (Blur), слой радиального размывания (Radial Blur), слой сферического искажения (Spherize), слой цветокоррекции (Color Correction), слой фаски (Bevel), и пр.

Каждый слой имеет набор параметров, определяющих его поведение. Когда вы щёлкаете по слою (в окне с рисунком или на панели слоёв (Layers), эти параметры отображаются на панели свойств (Parameters Panel).

В Synfig Studio есть функция автовосстановления. Когда программа «вылетает», то, даже если текущий файл не был сохранён, вы потеряете не более пяти минут работы. При следующем запуске программа автоматически предложит восстановить несохранённый ранее файл. К сожалению, история действий при этом не восстанавливается.

Одна вещь, которая может броситься вам в глаза — это ЧРЕЗВЫЧАЙНАЯ медлительность программы. Программа настолько тормозная, что работа с ней на компьютерах 3-4 летней давности практически невозможна. Основная причина в том, что все цветовые операции выполняются с плавающей точкой — Synfig Studio изначально разрабатывалась с учётом возможной реализации поддержки High Dynamic Range Imaging.

Тем не менее, такая ситуация с быстродействием не будет длиться вечно.
darco предлагает несколько определённо эффективных изменений и оптимизаций кода, которые должны существенно улучшить производительность. Причём результатом обещает быть увеличение быстродействия не на 200%, а на 2000%. Эти оптимизации также должны открыть дорогу к использованию аппаратного ускорения современных графических процессоров, что обеспечит дальнейший прирост производительности.

Как заполнить контур?

(Запрошено пользователем Karlb)

Есть несколько способов сделать это:

  • Простейший способ заполнить контур – создать новую область и связать её форму с формой контура.
    1. Выберите контур, который вы хотите заполнить.
    2. Кликните правой кнопкой по параметру «Vertices» в панели свойств, выберите «Export», введите имя для контура и нажмите клавишу «Enter» на клавиатуре. В результате форма контура будет экспортирована и появится в Панели дочерних элементов.
    3. Раскройте дерево «ValueBase Nodes» в Панели дочерних элементов и выберите имя контура, который вы только что экспортировали.
    4. В меню слоёв (его можно вызвать, как щёлкнув правой кнопкой мыши по панели слоёв, так и воспользовавшись кнопкой вызова меню) создайте новую область, выбрав пункт «New Layer -> Geometry -> Region». Убедитесь, что она выбрана.
    5. Щёлкните правой кнопкой мыши по параметру «Vertices» в диалоге свойств, выберите «Connect».
    6. Теперь, если вы ничего больше не собираетесь делать с экспортированным контуром, можно прекратить его экспорт: кликните на его имени в Панели дочерних элементов правой кнопкой и выберите пункт меню «Unexport».
  • Есть ещё один похожий способ.
    1. Создайте новую область (так же, как это было описано выше), и оставьте её выбранной.
    2. Не делайте пока никаких изменений в контуре, который вы хотите заполнить (подробности — на странице про связывание)!
    3. Выберите оба слоя (контур и область) на панели слоёв. В панели свойств при этом станут видны только те параметры, которые есть и у контура, и у области.
    4. Щёлкните правой кнопкой по параметру «Vertices» и выберите пункт меню «Link».
    5. Область тут же примет форму выбранного контура.
  • Когда вы с помощью иструмента BLine создаёте контур, в который, по вашему замыслу, должен быть заполнен, лучше сразу убедитесь, что поставили галочку «Fill» в диалоге свойств инструмента. Хотя, яcное дело, для тех, кто понял, что ему нужна заливка, уже после создания контура, это не очень полезный совет.
  • Если вы используете Инструмент рисования, вы можете использовать кнопку «Fill Last Stroke» в нижней части диалога свойств этого инструмента, которая создаёт новую область и задаёт ей ту же форму, что и у только что нарисованного контура.
  • Ещё один способ — создать область с тем же количеством уТочек, что и у контура, и присоединить каждую точку к контуру вручную. Если вы создаёте область, которая должна заполнять несколько контуров, это пока единственный способ.
  • Выберите Инструмент рисования, настройте его так, чтобы он создавал только область, без контура, нарисуйте что-то, примерно совпадающее с контуром, который вы хотите заполнить и убедитесь, что вы удерживаете клавишу Ctrl, когда отпускаете левую кнопку мыши. Правда, нельзя сказать, что в текущей версии Synfig это всегда работает так, как надо.

Increase performance by optimizing during compilation time?

I would like to know what parameters do I need to apply to configure to improve performance. Genete 11:04, 9 April 2008 (EDT)

To optimize program you should set two environment variables

export CFLAGS=""
export CXXFLAGS="${CFLAGS}"

First flag will be «-O3» (ow three). «-02» is normal optimization. «-03» is hard optimization.

Now you should get info about your CPU

cat /proc/cpuinfo

find your cpu model name

now go to man gcc and search «-mtune»

find your cpu and add «-mtune=your-cpu -march=your-cpu» to CFLAGS.

Then look at flags from /proc/cpuinfo and search it in gcc manual
For example I have 3dnow. So I can find «-m3dnow». For sse I can find «-msse» and «-mfpmath=sse» (can make program unstable).

Finaly you may add «-ffast-math» to disable math checks. But it can make program unstable.

For my AthlonXP I’m using this flags:

export CFLAGS="-O3 -pipe -mtune=athlon-xp -march=athlon-xp -mmmx -msse -m3dnow -mfpmath=sse -ffast-math -funsigned-char -fno-strict-aliasing"
export CXXFLAGS="${CFLAGS}"

—AkhIL 12:05, 9 April 2008 (EDT)

For my Pentium3 i use the line:

export CFLAGS="-O3 -pipe -mtune=pentium3 -march=pentium3 -msse -mfpmath=sse -funsigned-char -fno-strict-aliasing"
export CXXFLAGS="${CFLAGS}"

The additional switches -mmmx and -ffast-math does seem to not yield any gain in computing performance! So you could leave them out.
—SvH 03:46, 20 May 2008 (EDT)

Как создать пунктирный контур?

Самый быстрый способ получить простые пунктирные контуры такой.

  • Создайте Bline с помощью инструмента Bline, поставив в Панели параметров инструмента галочки напротив параметров «Контур» (Outline) и «Градиент по кривой» (Create Curve Gradient Bline).
  • Поднимите наверх слой градиента (он создаётся под слоем контура).
  • Измените метод смешивания на «Straight Onto». После этого градиент будет отображаться только поверх линии контура. Сам контур отображаться не будет, так что места, на которых в градиенте приходятся прозрачные точки, будут прозрачными.
  • Отметьте параметр «Perpendicular» в панели параметров слоя, cодержащего градиент по кривой.
  • Преобразуйте параметр «Gradient» в слое с градиентом по кривой в «Stripes» или «Repeat Gradient».
  • Настройте свойства дочерних параметров так, чтобы добиться нужного вам эффекта.

Create Custom switch controllers

  • Make a 12 point red star.
  • On top of the red star make a yellow 3 point star.
  • Select the yellow star and grey out the «Origin», «Inner Radius» and «Outer Radiu»s points (right click on the points and convert them to «Greyed»).
  • Leave the blue «Angle» point as it is.
  • Select the group that contains the drawings to be switched (in the attached example it is the hands folder). Note, that this can be an external imported file, which adds a possibility to use library of hands!
  • In the parameters panel enable «Z-Range» checkbox.
  • Right-click on «Z-Range Position» and convert it to «Integer».
  • Click the little triangle next to «Z-Range Position» to open it and right click on «Link» and export the value and name it «switch-pos» or whatever.
  • Select the yellow star.
  • In the Parameters Panel right click on «Angle» and convert it to «Scale».
  • Click on the little triangle next to «Angl»e to open it and convert the link to «Integer» and change the amount in «Scalar» to «30».
  • Click on the little triangle next to «Link» to open it and connect the second link to the exported «switch-pos» value.

Your switch controller is now active. Rotate the controller to change the hand shapes in the hands folder.

And here’s the sample file: File:CustomSwitchControler.sifz

(Originaly writen by )

See also : https://www.youtube.com/watch?v=_uRFFOqkwEw

«Rotate» a figure on herself

To rotate a figure (composed of several layers), we will use the Rotate Layer.

  • Start by group the layers of your figure to rotate.
  • Then add a Rotate Layer, with the handle position (green), center the layer rotation in the middle of the object.
  • Finally, group layer Rotate and the group of your figure.

Once grouped layers

The hierarchy of layers is implemented!

  • To do the rotation, select the layer «rotate» created earlier and use the (blue) angle handle.
  • To move the object (from left to right or up and down), use the primary group (the one at the top) with the handful of position.

Example of the use of the «rotate» layer

General FAQs

Who is synfigbot at the Synfig IRC channel?

synfigbot is a bot that sits in the Synfig IRC channel, not a human. It has some commands and can respond to some of the usual questions like: «What’s the latest Synfig Studio version?» One of its funnier commands is to quote past funny comments from people at the IRC. To make it remember a quote, just type: !q. Please be nice with it, it is still learning. 😉

Why are the CIA in the Synfig IRC channel?

«CIA-28» and friends are bots that sit in the Synfig IRC channel and report whenever they detect a new commit in the subversion repository, giving the committer’s name, revision number, and commit log message. The same information for recent commits can be found on cia.vc. ohloh.net has similar pages of statistics.

Copy a complex convert combination between parameters of different layers?

For example: you want to copy a complicated conversion type that you have in one parameter from a layer, to other parameter (maybe not a root parameter, but a sub-parameter) of other layer. If you export the complicated conversion type from the original layer and then go to the other layer and select Connect (right click and the exported and the parameter both selected) then you have the parameter form the second layer to be exactly the same than the original one. But there is a drawback: if you modify one of the sub-parameters in the complicated conversion type (e.g. you change the value of one of them) then automatically the same sub-parameter of the other layer is changed.

How can you copy the conversion but allow modify the sub-parameters independently on each layer?

Once you have achieved the complex conversion type in the original layer, don’t export the root parameter! If you have done yet unexport it. (Why?. You will understand it later.) Now duplicate the original layer. Then you should obtain the same layer with the same conversion type placed at the same parameter (but not exported). NOW export the parameter from the duplicated layer. Then go to the (sub) parameter of the layer where you want to copy the complex conversion type and Connect it to the just exported parameter form the duplicated layer. Now delete the duplicated layer (!). Then the exported ValueNode still undeleted and the layer where you wanted to copy the complex convert type have a (sub) parameter connected to it. You can unexport the ValueNode or not. It is up to you. But notice that the conversion type is already copied into other (sub) parameter of other layer and they are independent as well as you can change one of them (by modifying the sub-parameters) and the other remains untouched.

Первые шаги

Давайте теперь сделаем что-нибудь, с чем мы будем играться. Файл создан, окно свойств больше не маячит на экране, так что идём к панели инструментов и выбираем инструмент окружность (Circle).

Заметьте, что как только вы выберете этот инструмент, панель свойств инструмента (Params) изменится. Но мы разберёмся с ней позже.

Замечание: Те, кто работает с с Synfig Studio на ноутбуке могут столкнуться с проблемой, что при рисовании кругов либо не происходит ничего, либо ни с того ни с сего создаются ужасно большие круги. Это проблема взаимодействия Synfig и тачпада (touchpad). Чтобы исправить это, выберите из меню «File->Input Devices». В появившемся диалоге установите ‘Disabled’ (‘Выключен’) для устройства touchpad. После этого и внешняя мышь, и тачпад будут работать нормально.

Используя инструмент круг вы можете создавать круги в рабочем окне. Думаю, с этим проблем не возникнет — просто щёлкните мышью и, не отпуская левую кнопку, ведите мышь, пока не получится круг нужного вам радиуса. Давайте, сделайте парочку (или больше) кругов. Если вы случайно просто щёлкнули и сразу отпустили кнопку мыши (не перетаскивая), получится круг с нулевым радиусом, то есть невидимый. Без паники, идём на панель параметров, на ней мы сможем изменить свойства текущего объекта. А так как мы эту нашу окружность только что создали, то она и является текущим объектом. Найдите параметр ‘Radius’ (‘Радиус’) и придайте ему какое-нибудь значение, не равное нулю, например 10. Мы поиграемся с этим параметром позже с помощью «уТочек».

Теперь опять идём на панель инструментов и выбираем инструмент преобразования (чёрная стрелка в синем кружке). Затем щёлкните на одном из кругов. Вокруг выделенного круга тут же появится рамка (от которой пока никакого проку нет), зелёная точка в центре и синяя с краю. Эти точки называются управляющими точками, или просто уТочками. Если вы хотите изменить круг, просто перетащите уТочку куда-нибудь. Легко.

Итак, щёлкая на слое (или объекте, что одно и то же), вы его выделяете. Если хотите выделить одновременно более одного слоя, щёлкайте, удерживая нажатой клавишу Ctrl — это работает и в рабочем окне и на панели слоёв. Попробуйте!

Вы также можете выделять одновременно несколько уТочек, причём несколькими способами. Например, щёлкая на них, удерживая нажатой клавишу Ctrl, но это часто получается долго и скучно. Можно быстрее — щёлкните левой кнопкой и, не отпуская её, перемещайте мышь. На экране появится рамка выделения. Все уТочки, которые попадут в неё, будут выделены, когда вы отпустите кнопку мыши.

Давайте, выберите два круга и выделите все их уТочки. Если выделено несколько уТочек, перемещение одной из них перемещает все остальные. Вот что можно делать инструментом перемещения (Normal Tool).

Инструменты вращения (Rotate Tool) и масштаба (Scale Tool) ведут себя так же, как и инструмент преобразования, за исключением случаев, когда у вас выделено больше одной уТочки. Проще попробовать самим, чем читать про это. Выделите несколько кругов и попробуйте их вращать или масштабировать с помощью соответствующих инструментов.

Заметьте, что, в отличие от инструмента преобразования, остальные инструменты управления уТочками имеют параметры. Если какой-то инструмент делает не то, что вы хотите, загляните на панель свойств инструмента (Tool Options).

Draw a rectangle with a given width and height?

I was asked on IRC how to specify the width and height of a rectangle, rather than having to specify the position of two opposite corners. Here’s how:

  • draw a rectangle
  • go to the Parameters Panel
  • right-click the ‘point 1’ parameter and Export
  • give it a name, «p1» say
  • right-click the ‘point 2’ parameter and Convert to
  • (that’s saying that rather than specifying the absolute position of the other point, you want synfig to calculate it for you)
  • (it will make 2 new sub-parameters for ‘point 2’, and the value used for point 2 will be their sum so we want to tell it to use ‘point 1’ and your (width,height))
  • open up the sub-parameters of ‘point 2’ by clicking the triangle to its left
  • go to the Library Panel, open up the values and select the one you exported earlier (p1)
  • right-click the «LHS» parameter in the parameters dialog and Connect it
  • then enter the width and height you want in the ‘RHS’ parameter

Synfig the CLI renderer

Although Synfig CLI (command line interface) is an independent application from Synfig Studio it is worth it to have it installed in your system. In fact, both share the same libraries to produce the output renders, one (the GUI) to the screen output and also to the file output and the other (the CLI) just the file output.
The syntax of usage is the typical one with optional parameters that just need an input file and an output filename in most of the cases.
One of the things that makes synfig CLI great is the ability to render large files without take your computer with your attention. Also if the render is quite long and there is any possible error (for example power supply) you can always continue rendering later, using the CLI, where the animation render ended (this is only possible if you use an image sequence render target). It is explained in some of the tips of the Tips page.
Also, for modern computers with several cores, if you tell to the renderer the proper values, you can run several simultaneous instances to drastically decrease the render time. It has not been developed yet but it is possible to create render farms to decrease render time for huge movies.

Understanding and learning the Synfig CLI syntax is not very difficult. Once you understand the basic concepts of Synfig by using Synfig Studio you will dominate the Synfig CLI quickly.

Synfig Studio Review

Installing: Please note that the setup file will also install FFMpeg and Examples (setup was tested on Microsoft Windows OS). You can choose which components to install, just in case you already have FFmpeg installed.

Main interface: The main interface is constructed of Panels which you can choose to close, open, drag, resize, play or customize them in many ways. If you ever wish to return to the «default view», just choose «Window», select «Workspace» and choose «Default» and everything will be restored.

What you can do: Probably the best example of what you can achieve with such a software suite is Morevna Project where Synfig Studio was used for 2D animation (vectorization & tweening). Looking for more examples? Check out the «Examples» section which contains the sources for animations or the Gallery. Additionally, you may want to check the «Scripts and Tools» section which also contains an interesting collection of tools or the official channel.

Working with the program: Unless you’re an expert in this area, the best thing to do is to start with the «Synfig wiki» which contains the User Documentation (Manual, Tutorials, Reference and Glossary), Developer Documentation and Writer Documentation. Probably, the «User Documentation» is the most accessed section which covers almost anything you want to know about this software so make sure that you read the «Manual» and «Tutorials» sections.

Conclusion: Most software titles that I tested were easy to use (at least the basic options) and I am not going to say the same thing about this program. This is (without a doubt) a professional 2D animation application but just like any other similar tool, it has a certain level of complexity and it requires you to put some effort in the learning process. Obviously, you might disagree if all you want to do applies to a certain task such as the creation of animated charts or anything like that. In that case, you might concentrate your attention on a «specific» Tutorial and obtain what you want. Finally, don’t forget that until 2005 this was an expensive application which was released as a free, Open Source software and the current development team is doing an excellent job in keeping it updated and adding new features. As you will probably notice on the official project homepage, the team working on this project struggles to support further development meaning that each and every donation counts. If you like this free animation software, please consider a donation.

Voria

ALL of the videos and images in this section were created using Synfig, and are all 2D. No 3D software was used in the production of these videos and images. They were all produced by artists from Voria Studios when synfig was a proprietary product. More can be found in darco’s art album.

For videos and stills produced since synfig became free software, see the section.

Videos

Werewolf

Download (around 45 seconds, 1.6 megabytes) November 2004

A werewolf transforms into his beastly state as the red moon rises.

Created by Will Short, Robert Quattlebaum and Darrin Michelson

Source code is available, for educational use only, do not distribute or distribute modified renders.

Big Eye

Download (around 15 seconds, 2.5 megabytes) October 2004

A close-up of a large, lazy eye. Notice how the reflection actually distorts as the lense moves under it.

Created by Rabecha Lenhart and Robert Quattlebaum

Source code is available under the same License as synfig (GNU GPL 2).

Prologue

Download (around 3 minutes, 20 megabytes) July 2004

This short follows two children fleeing from soldiers through an old sewer. In an attempt to protect his friend, one of the children tries to draw one of the soldiers away. However, plans don’t always work out as one would hope. This was the first animated production created using Synfig, and as such has become our “proof of concept” animation for it.

Created by: Voria Studios

Source code is available, for educational use only, do not distribute or distribute modified renders.

Happy Fun-Joy Time Start!

Download (around 22 seconds, 2.9 megabytes) December 2004

A very bizzare, super-happy, and oddly captivating animation featuring large purple bears, dancing children, smiling celestial bodies, rainbows, leaping sheep, and dancing flowers.

Created by Rabecha Lenhart

Fix a not well formed document

Good to know you had a backup. If something like this happens again you can try to fix it manually with the following instructions:

  1. SIFZ format is just a gzipped XML file, so rename the file to .sif.gz.
  2. .
  3. You’ll see a .sif file, open it with any XML editor (a text editor with Syntax highlighting capacities (see also Comparison of text editors))
  4. Find a problem line (Synfig will tell you the line number).
  5. Fix the problem. Usually, it isn’t hard, because XML is pretty human-readable so look for some trash in values, extremely big/low parameters, messed tags, etc.
  6. Save file.
  7. Open with Synfig and if everything is OK save it back as .sifz.

Copy a complex convert combination between parameters of different layers?

For example: you want to copy a complicated conversion type that you have in one parameter from a layer, to other parameter (maybe not a root parameter, but a sub-parameter) of other layer. If you export the complicated conversion type from the original layer and then go to the other layer and select Connect (right click and the exported and the parameter both selected) then you have the parameter form the second layer to be exactly the same than the original one. But there is a drawback: if you modify one of the sub-parameters in the complicated conversion type (e.g. you change the value of one of them) then automatically the same sub-parameter of the other layer is changed.

How can you copy the conversion but allow modify the sub-parameters independently on each layer?

Once you have achieved the complex conversion type in the original layer, don’t export the root parameter! If you have done yet unexport it. (Why?. You will understand it later.) Now duplicate the original layer. Then you should obtain the same layer with the same conversion type placed at the same parameter (but not exported). NOW export the parameter from the duplicated layer. Then go to the (sub) parameter of the layer where you want to copy the complex conversion type and Connect it to the just exported parameter form the duplicated layer. Now delete the duplicated layer (!). Then the exported ValueNode still undeleted and the layer where you wanted to copy the complex convert type have a (sub) parameter connected to it. You can unexport the ValueNode or not. It is up to you. But notice that the conversion type is already copied into other (sub) parameter of other layer and they are independent as well as you can change one of them (by modifying the sub-parameters) and the other remains untouched.

Create dashed outlines?

The Advanced Outline Layer has an option for dashed lines.

If you want to make simple dashed outlines manually the way is proceed like this:

  • Create a Curve Gradient and an Outline over the same Spline using the Spline Tool options. Check both Outline and Gradient at the Tool Options Panel.
  • Raise up the gradient layer (it is created below the Outline Layer).
  • Modify the gradient Blend Method parameter to be Straight Onto. That would render the gradient onto the outline width. Also it wouldn’t render the outline, so transparent portions of the gradient are transparent.
  • Check the ‘Perpendicular’ parameter of the Curve Gradient Layer.
  • Convert the Gradient Parameter of the Curve Gradient Layer to be one of those types: Stripes or Repeat Gradient.
  • Modify the properties of the sub parameters to achieve the desired effect.

You may be interested also in Brushes.

Fill an outline?

(Requested by Karlb)

Select the outline, choose "Make Region" command from the Canvas Layer Menu

Also, there are several other and manual options:

  • One way is to link a new region layer to the outline’s shape.
    1. Select the outline you want to fill.
    2. In the Parameters Panel, right-click the Vertices parameter, select «Export», enter a name for the shape, and hit return. This will export the shape of the outline, making it visible in the Library Panel.
    3. In the Library panel, open the ValueBase Nodes tree and select the name you just saved the shape as.
    4. From the Layer Menu (either context-click on the Layers Panel or use the Canvas Menu Caret) create a new Region Layer by selecting «New Layer -> Geometry -> Region». Ensure that the created layer is selected.
    5. In the parameter dialog, right-click the Vertices parameter and click «Connect».
    6. Now, if you don’t need exported shape, you can unexport it: right click name of the shape in the Library panel and click «Unexport».
  • Similar to the above, but using a different method:
    1. Create a new region layer as above, and leave it selected.
    2. Don’t make any changes to the outline layer, which you want to fill! (see the Tier 5 on the Linking page for details).
    3. Select both layers in the Layers Panel This will display only the parameters shared by both layers in the Parameters Panel.
    4. Context-click on the Vertices Parameter, and select Link.
    5. The Region Layer will snap to the shape of the Outline Layer.
  • When you create an outline with the Spline Tool that you intend to be a filled area as well, make sure you select the Fill checkbox in the . Obviously, this doesn’t help much if you realize later that you needed a fill here.
  • If you are using the Draw Tool, there is a button at the bottom of the labeled , which creates a new Region Layer and links its shape to the previously drawn outline. Unfortunately, it doesn’t work as of Synfig Studio v0.61.04. It has been fixed in the current SVN version of the code.
  • Create a region with the same number of handles, and manually link each handle. If you want a region that depends on multiple outline layers, this is really your only choice for now.
  • Use the draw tool, select only the outline to fill, draw a stroke roughly following the outline and make sure you’re holding the Control key when you left go of the mouse button at the end of the stroke. This doesn’t work 100% right at the moment.

Description

Synfig Studio (formerly known as SINFG) is a free, Open Source 2D vector and timeline-based animation software. It was created by Robert Quattlebaum (currently no longer involved) who decided to make it Open Source in 2005 under the GNU license.

You can use this application to create feature-film-quality animation, web animations, advertisements etc. It has a long list of features such as: support many layers ( filters, gradients, distortions, transformations, fractal and many others), spatial resolution-independence, temporal resolution independence, High Dynamic-Range Imaging (HDRI), pentablet-friendly tools, artist-oriented design, path-based gradients, etc. New features are added all the time such as the bones tools or frame-by-frame animation which extends the capabilities of this program. Currently, Synfig Studio is available as a stable release for Microsoft Windows (XP/Vista/7), Linux RPM-based distributions (Fedora, Mandriva, RedHat etc.), Linux DEB-based distributions (Ubuntu, Debian etc.), other Linux distributions, Mac OS X (requires Apple’s X11 environment — XQuartz) or you can choose to compile and run Synfig Studio using the source code.

Important: Please note the changes for Linux version: we do not provide RPM/DEB/TGZ anymore, they are replaced by AppImage file format.

Trademark Note 1: Microsoft, Windows and other product names are either registered trademarks or trademarks of Microsoft Corporation in the United States and/or other countries.

Trademark Note 2: Mac and OS X are trademarks of Apple Inc., registered in the U.S. and other countries.

Как работать в программе Synfig Studio?

Редактор Synfig Studio имеет достаточный функционал для решения большинства задач в создании векторной анимации и графики. Вот лишь наиболее важные возможности и особенности продукта:

Широкий набор инструментов художника

Впечатляющий набор инструментов рисования и корректировки графики позволяет пользователю воплотить любые задумки в реальности. Кисти, карандаши, заливки, градиенты, графические фильтры, инструменты выделения/перемещения/организации объектов, различные варианты цветовой палитры — эти и многие другие инструменты обеспечивают художника всем необходимым для создания цифровых векторных картин.

Автоматизированное преобразование форм

Один из наиболее востребованных инструментов в арсенале аниматора — пошаговое преобразование формы графического объекта между ключевыми кадрами (фазовка) без необходимости прорисовки каждого отдельного кадра. При помощи Synfig Studio очень просто выполнять подобные задачи. Пользователю достаточно создать первоначальный объект и его конечную форму, все остальные промежуточные кадры (а их может быть неограниченное количество) программа сгенерирует автоматически.

Слои и фильтры

Программа Synfig Studio обеспечивает возможностью манипуляции с более чем 50 слоями одновременно, каждый из которых может быть настроен индивидуально. Также в приложении имеется возможность выбора типа для создаваемых слоев — геометрические, градиентные, фрактальные, искажения и многие другие разновидности. Конечно, к каждому отдельному слою можно применять индивидуальные фильтры.

Кроме того, Synfig Studio позволяет пользователю связывать слои между собой посредством предоставленных инструментов управления либо при помощи математических выражений. Это еще одна важная особенность редактора, благодаря которой достаточно просто манипулировать поведением графических объектов между ключевыми кадрами.

Система костей (скелетная анимация)

При создании сложной анимации движения объектов аниматоры широко используют систему костей — по сути, это анимированный шаблон, поверх которого в нужных местах накладываются графические элементы. В редакторе Synfig Studio также предусмотрен этот инструмент. Программа предоставляет возможность выбора готовой и проектирования своей уникальной скелетной анимации для создания сложных анимированных сцен.

Оцените статью
Рейтинг автора
5
Материал подготовил
Андрей Измаилов
Наш эксперт
Написано статей
116
Добавить комментарий