Подробный обзор программы wings 3d

File | Import

Import files of selected format into the current project. Import has no limits on file size other than system resources. Import implicitly always merges therefore you can add non-native format models to your scene without loosing your current work.
The supported programs and file formats are as follows:

  • Nendo (.ndo)
  • 3D Studio (.3ds)
  • Adobe Illustrator (.ai)
  • Lightwave or Modo (.lwo, .lxo)
  • Wavefront (.obj)
  • Adobe PostScrip (.ps, .eps)
  • StereoLithography (.stl)
  • .svg Path

Some import commands, for example 3DS Max and Wavefront have option boxes on the right of the menu item, which bring up a dialog to allow you to specify an Import Scale. This is useful since many models will be very small or absolutely huge when imported into Wings 3D. By experimentation you can find the right scaling factor and then apply it each time you import models from another program. Simply apply the inverse scale upon export if you wish to take the model back to the originating program.

Some imports work better than others, with or without issues. Historically, the Nendo import worked much better than the others because it is a one-to-one translation. This is because both Nendo and Wings 3D use Winged-edge data structures. Import of other formats containing triangle or polygon meshes is trickier. To import them, Wings 3D must combine the polygons into one or more closed objects that can be represented by the Winged-edge structure. Combining gets tricky if the mesh contains defects – as many meshes do – since the defects usually are not a problem in other modelers or renderers.

Acceptable file formats for textures are 24 bit BMP, TGA, and TIFF.

Интерфейс

Wings 3D использует контекстно-зависимые меню в отличие от графического интерфейса с иконками. Моделирование выполняется с помощью мыши и клавиатуры для выбора и изменения различных аспектов геометрии модели в четырех различных режимах выбора: вершина, кромка, грань и тело. Из-за контекстно-зависимого дизайна Wings каждый режим выбора имеет свой собственный набор инструментов сетки. Многие из этих инструментов предлагают как базовое, так и расширенное использование, позволяя пользователям указывать векторы и точки, чтобы изменить то, как инструмент повлияет на их модель. Wings также позволяет пользователям добавлять текстуры и материалы к моделям и имеет встроенные средства отображения AutoUV .

File | Export

Saves all objects in the current workspace as a file of the selected format. The supported programs and file formats are as follows:

  • Nendo (.ndo)
  • 3D Studio (.3ds)
  • BZFlag (.bzw)
  • Collada (.dae)
  • Cartoon edges (.eps)
  • Kerkythea (.xml)
  • Lightwave or Modo (.lwo, .lxo)
  • Wavefront (.obj)
  • POV-Ray (.pov)
  • Renderware (.rwx)
  • StereoLithography (.stl)
  • VRML 2.0 (.wrl)
  • DirectX (.x)
  • Yafray (.xml)

There are option boxes for most export formats, to tailor the output to best fit with the expected format of the target program.
When YafRay rendering software is installed this will appear as an additional option.

Tools | Virtual Mirror

The Virtual Mirror tool puts you into a special modeling mode for creating perfectly symmetrical objects. To use it, select a single face on an object to mirror around and then select Virtual Mirror. The object will be mirrored from the selected face so that as you make changes on either side of the object these will be reflected on the other side of the object. This has the potential for cutting your modeling time in half and can be used to do some things that are otherwise sometimes difficult to achieve, such as rotating two surfaces in opposite directions.

  • Create ­ – Creates the virtual half of the object from the selected face which mirrors the real half. Note that you can work with either the virtual or real half and actions will be reflected on the counterpart.
  • Break ­ – Destroys the virtual mirror so that only the real half of the object remains, including any changes that have been made.
  • Freeze ­ – Makes the virtual half of the object into real geometry, thus creating a perfectly symmetrical object.

You can create Virtual Mirrors on multiple objects by selecting a face on each object. The mirrors work independently on each object. To end the Virtual Mirrors for one of more objects, select the mirrored object(s) and either Break or Freeze.
Note that if you want your object to stay centered in the workspace it is best to loop cut the object down the middle, delete one half of the object, select the resulting face, and then start Virtual Mirror.

File | Merge (Ctrl+L)

Add and merge the contents of another .wings file to your current scene. When invoked, the OS File Open dialog appears. By default, it is set to add a .wings file, but the option All Files is available. The All Files option will only load a native Wings 3D file such as one with the wrong extension (or no extension). Therefore, trying to bring in anything but a .wings file returns the error message: “Read failed: no such file or directory”.

One handy use for the Merge command is to load up a previously saved set of lights. If you create a lighting environment you are particularly fond of, delete all the non-light objects from the scene and do a . Call it something like “lights.wings”. Then after doing a you can merge the lights into your current scene.
Note that implicitly always merges if you want to add an non-native format model to your scene.

Поддерживаемые форматы файлов

Wings загружает и сохраняет модели в собственном формате ( ), но также поддерживает несколько стандартных 3D-форматов.

импорт

  • Nendo (.ndo)
  • 3D Studio ( .3ds )
  • Adobe Illustrator (.ai)
  • Lightwave / Modo (.lwo / .lxo)
  • Волновой фронт ( .obj )
  • PostScript (Inkscape) (.ps)
  • Инкапсулированный PostScript (.eps)
  • Стереолитография ( .stl )
  • Пути (.svg)

Экспорт

  • Nendo (.ndo)
  • 3D Studio (.3ds)
  • Adobe Illustrator (.ai)
  • BZFlag (.bzw)
  • Керкифея (.xml)
  • Lightwave / Modo (.lwo / .lxo)
  • Волновой фронт (.obj)
  • POV-Ray (.pov)
  • Мультяшные края (.eps / .svg)
  • Стереолитография (.stl)
  • Визуализация (.rwx)
  • VRML 2.0 (.wrl)
  • DirectX (.x)
  • Коллада (.dae)

Subdivision modeler for creating 3D animations

Wings 3D is a tool specifically designed to import and modify models through subdivision — a polygonal modeling technique that allows very well-defined polygons.

The program itself does not include tools to create it’s own from scratch. Basically, Wings 3D can import models created by other design environments (such as 3D Studio, Adobe Illustrator or LightWave) into polygonal meshes and then develop them through subdivision polygons. It also includes a series of tools that will help you allocate materials, textures and UV coordinates to your models, add lights to the scene and perform screenshots among other possibilities.

Note that if you’re not familiar with 3D modelling and polygon designs, you’ll find this program a complete mystery. Even for those well versed, it’s a complex little program but fortunately, there’s an extensive tutorial on the developer site that takes you from your initial import to your first modelling attempts.

A powerful program that will be of interest to serious designers using 3D Studio, Adobe products or Lightwave.

* Major rewrite of Tweak to integrate it into the Wings core. The new Tweak features improved performance, additional tools, and more flexibility.
* Lots of new tools:
o Plane Cut and Slice for cutting objects or face selections
o Rotate Unconstrained for multi-axis rotations
o Sculpt Mode lets you push, pull, inflate, pinch, and smooth your model
o Face|Bridge now connects any two face regions
o Body|Weld now manages neighbouring faces
o View Along Nearest Axis (use 1 hotkey instead of 6)
* Interface improvements:
o Asian font support for Chinese, Japanese, and Korean
o Rollup windows into their titlebars
o Right-Click menus now sport a Menu Toolbar
o Folders and new icons for the Geometry Graph
o Four color themes to choose from in the Edit menu
o Save and load Preference Subsets from the File menu
o Automatic menu clipping for long menus
o Tweak Palette for selecting Tweak tools, magnets, and axis constraints
o Fix to properly restore the maximized Wings layout on Windows
* Many bugfixes and improvements

Changes

* Major rewrite of Tweak to integrate it into the Wings core. The new Tweak features improved performance, additional tools, and more flexibility.
* Lots of new tools:
o Plane Cut and Slice for cutting objects or face selections
o Rotate Unconstrained for multi-axis rotations
o Sculpt Mode lets you push, pull, inflate, pinch, and smooth your model
o Face|Bridge now connects any two face regions
o Body|Weld now manages neighbouring faces
o View Along Nearest Axis (use 1 hotkey instead of 6)
* Interface improvements:
o Asian font support for Chinese, Japanese, and Korean
o Rollup windows into their titlebars
o Right-Click menus now sport a Menu Toolbar
o Folders and new icons for the Geometry Graph
o Four color themes to choose from in the Edit menu
o Save and load Preference Subsets from the File menu
o Automatic menu clipping for long menus
o Tweak Palette for selecting Tweak tools, magnets, and axis constraints
o Fix to properly restore the maximized Wings layout on Windows
* Many bugfixes and improvements

Аналоги Wings 3D

Продвинутый инструмент Wings 3D, используемый для трехмерного моделирования, в настоящее время имеет некоторые похожие по функциям аналоги, с которыми также могут успешно работать многочисленные пользователи.

Blender

Эта бесплатная программа позволяет создавать 3D графику с открытым исходным кодом. Она является доступной для всех основных используемых операционных систем, не требует инсталляции и используется в следующих целях:

  • моделирование;
  • разворачивание УФ-лучей;
  • текстурирование и такелаж;
  • моделирование воды;
  • нелинейное редактирование и другие функции.

Приложение может совершенно бесплатно использоваться в любых целях.

3Ds Max

3Ds Max предназначается для 3D моделирования и визуализации, позволяет пользователям работать с проектами, разными играми и анимацией. Функциями программы являются:

  • работа со сплайнами;
  • редактирование фасок;
  • формирование разных объектов логических операций;
  • моделирование сетей и поверхностей;
  • компоновка сцен в виртуальной реальности и другие операции.

Приложение имеет улучшенное взаимодействие рабочих инструментов и современный интерфейс с высоким разрешением.

Autodesk Maya

Программа Autodesk Maya используется для 3D моделирования, анимации, получения визуальных эффектов и рендеринга.

Рабочий функционал:

  • работа с кривыми;
  • полигонное моделирование;
  • разные способы наложения материалов и текстур;
  • создание анимации высокого качества;
  • создание разных спецэффектов.

Работать с приложением могут художники, которые занимаются целым проектом самостоятельно или со своей командой, руководители технологических отделов, аниматоры, работники киноиндустрии и телевидения, а также другие пользователи.

Sketchup

Бесплатная программа Sketchup используется для создания разных трехмерных моделей и проведения работы с 3D графикой. Работать в ней на своём уровне может любой пользователь.

Рабочий функционал:

  • большое количество готовых 3D моделей;
  • простая и очень удобная система рисования;
  • возможность открытия файлов, созданных в профессиональных 3D комплексах;
  • возможность подключения разных расширений и плагинов;
  • написание макросов.

Создаются совсем простые объемные и плоские объекты, а также профессиональные рабочие чертежи проектов домов, разных строений и механизмов.

MakeHuman

Эта многофункциональная программа используется для создания реалистичных 3D моделей людей. Персонажи моделируются буквально за считанные минуты и затем используются с другими программами моделирования, что позволяет включить фигуры в компьютерные изображения и анимацию.

Функции приложения:

  • параметрическое моделирование;
  • 3D-скульптура.

Программа содержит огромное количество инструментов для работы с разными участками тела.

Tools | Bounding Box

The Bounding Box submenu is a set of tools for saving and editing a BB, which is later used for scaling and aligning objects to a set of saved dimensions or coordinates.
The saved BB is displayed as a rectangular cuboid space, whose edges are shown as dashed lines. See which toggles the display of the saved BB in the Geometry window.

  • Save Bounding Box – Creates a BB using the outermost X, Y and Z coordinates of the current selection mode. If nothing is selected, then the command effectively clears (zeros) the current saved BB.
    Normally a BB occupies a cuboid space, but the command works even if the selection is a single vertex, edge or face; this gives a single reference point, edge or surface which may be useful for the alignment of objects. (NB: You could scale an object to a single BB point – but that may not be such a good idea!!)
  • Scale to Saved BB – Scales the selected object(s) along one, two or three axes of the saved BB. The amount to scale could be different along each chosen axis, meaning that this command can distort the proportions of the objects (i.e. a cube might no longer remain a cube). The scale factor for each axis is computed by comparing the saved BB with the BB for the selection. To avoid distorting the objects, use .
  • Scale to Saved BB Proportionally – Similar to , but the proportions of the selected objects are preserved, i.e. all chosen axes will be scaled by the same amount.
  • Move to Saved BB – Moves the selected object(s) based on the center of the aggregate bounding box along one or more of the X, Y, Z axes defined by the center of the saved BB.  Using All axes will move the center of the selection to align with the center of the saved BB.
    The selection can be one or more objects, faces, edges or vertices, but all the objects involved in the selection are moved without scaling or rotation. Useful, for example, to align multiple objects, or align objects to touch at a single vertex, edge or face.
  • Move BB to Selection – Moves the center of the saved BB. That is, adjusts one or all of the X, Y, Z coordinates of the center of the saved BB based on the center of the BB of the current selection.
    This does not change the size of the saved BB.
  • Scale BB to Selection – Adjusts the size of the saved BB. That is, adjusts the lengths of one or more of the sides of the saved BB based on the BB of the current selection.
  • Bounding Box…  – Opens the Create Bounding Box dialog to set the BB Dimensions and BB center coordinates numerically. The lengths of the X, Y, and Z edges determine the extent of the BB and the coordinates of the center point determines its location.
    If a Bounding Box already exists then the current dimensions and center coordinates are shown – useful as a check on current values – and can be edited.
    This command dialog is also available from the Primitives Menu.

Преимущества и недостатки Wings 3D

Перед началом работы с программой Wings 3D необходимо определиться с её основными преимуществами:

  • предельно простой пользовательский интерфейс и лёгкое понимание рабочих команд;
  • широкие возможности для пользователя и ориентированность на создание геометрии с правильными размерами;
  • компактность и занятие всего пары десятков мегабайт на дисковом пространстве персонального компьютера;
  • возможность создания моделей для Serious Sam с точными указанными параметрами;
  • бесплатное свободное распространение для пользователей в отличие от других профессиональных графических пакетов.

Недостатком этого современного программного обеспечения является отсутствие работы с анимацией и встроенных систем рендеринга, хотя в них практически нет необходимости.

Возможности программы Wings 3D

Сегодня известны следующие функциональные возможности популярного графического редактора Wings 3D:

  • выполнение экспорта в распространённые 3D форматы;
  • получение подсказок для нового пользователя при наведении на объект указателя мыши;
  • возможность использования дополнительных имеющихся инструментов, например, зачистки, цикличности модели, пересечения и прочих;
  • виртуальное зеркало, используемое для проведения симметричного моделирования;
  • настраиваемые хоткеи;
  • наличие стандартных удобных инструментов, например, перемещения изображения, масштабирования, вращения вокруг оси, выдавливания и остальных функций;
  • тонкая настройка графической модели и скульптуринг;
  • использование разнообразных инструментов навигации;
  • предварительный просмотр графической модели.

Программа пользуется специальным контекстным меню, противоположным весьма насыщенному интерфейсу.  Разные методы процесса редактирования переключаются с помощью компьютерной мышки и рабочей клавиатуры. Так как продукт был спроектирован именно для использования с помощью контекстного меню,  то у каждого доступного метода существует собственный набор рабочих команд, с помощью которых выполняется редактирование графических моделей.

Важно! Многие команды обладают сразу простыми и сложными настройками, что зависит от того, какой именно выбранный инструмент будет оказывать свое воздействие на редактируемую модель.

С помощью этой программы также возможно накладывание текстур и выбранных материалов на модель, так как в ней присутствует встроенный автогенератор специальных текстурных координат.

File | Render

Renders the workspace by constructing an interface file and passing it to your chosen Render program. The rendered image is displayed in a window, and the console window will usually show a trace of the activity.
Kerkythea and POV-Ray are the normally supported Render programs which appear in the menu. YafRay (obsolete: replaced by YafaRay) is another popular render option, and if installed, will appear in this list. The option box on the right of each will bring up a sub-menu for several parameters you can set.
If the Render program is not installed correctly, or there are other errors, then this will be reported in the Console window.
Note: Before you can send the file to render in YafRay make sure you have added at least one light or you won’t see anything. The image is rendered from the point of view of the camera.

Tools | Align

Aligns all selected objects based on the center of the aggregate BB of the selection. The center of each object is aligned along one, two or all standard axes. For example, if the Z axis is chosen then the selected objects will be aligned along the same Z axis.
The command works on objects which are moved without rotation or scaling. Although the selection mode may be face, edge or vertex when the command is invoked, it converts to the objects involved, and does not align vertices, edges or faces to an axis on the same model.
This can be useful to line objects up once they have moved off center. For example, by using a series of Aligns, you could get wheels on a model, that have become misaligned, back into proper positions relative to each other.

Wings 3D: что это за программа, и для чего она нужна

Программа Wings 3D работает на основе открытого исходного кода и применяется для 3D моделирования. В ней пользователи могут работать с разными несложными моделями. Благодаря минимальному и доступному интерфейсу работа начинающих специалистов значительно облегчается, а с помощью открытого кода программа при необходимости модифицируется.

Особенности программы:

  • разнообразные виды доступных инструментов, используемых для выделения и моделирования;
  • функции примагничивания при моделировании и возможность проведения векторных операций;
  • легко настраиваемый пользовательский интерфейс и наличие горячих клавиш;
  • режим Tweak Mode, с помощью которого выполняется быстрое изменение моделей;
  • поддержка разнообразных источников освещения, материалов и других элементов;
  • наличие функции авторазвертки;
  • наличие менеджера расширений;
  • возможность проведения импорта и экспорта в разных популярных форматах.

В основном такое современное программное обеспечение, работающее на основе технологии полигонной сетки, применяется для создания разнообразных 3D моделей, имеющих среднее или низкое количество полигонов. Этим продуктом поддерживается экспорт и импорт многих графических форматов.

Так выглядит рабочее пространство Wings 3D

Tools | Screenshot

Grabs an image of the current workspace, including all visible windows, menus, etc. The image is listed in Outliner with the default name “Screenshot”, overwriting any previous default image.  Opening the Screenshot command dialog box gives the following options:

  • Capture viewport only – Set the default to limit the screenshot to the view and dimensions of the main Geometry window.
    Note: Ensure the Geometry window is not obscured by other windows. Also, the Status Bar area will be included, so you may want to unset in the main Geometry window.
  • Add current view to Saved Views – You can save the current view position to Saved Views at the same time and with the same name as the screenshot so that they can be aligned later.
  • Name – Stores the image with the name which is listed in Outliner (and Saved Views if required). If the name already exists then it is overwritten with the new image.
Оцените статью
Рейтинг автора
5
Материал подготовил
Андрей Измаилов
Наш эксперт
Написано статей
116
Добавить комментарий